I vintras besökte jag en Clarks butik i Berlin i jakt på ett par nya skor av modellen wallabees. Aldrig tidigare hade jag sett så många Clarks-skor på ett och samma ställe. Mitt välplanerade butiksbesök kom av sig lite av denna syn. De många nyanserna av brunt skinn och mocka framstod snarare som något mina gamla Waldorflärare skulle ha på fötterna. Denna bruna mängd av fotriktiga skor, samt ett tråkigt butiksbiträde, fick mg att tvivla. För att inte tappa shoppingsuget helt visualiserade jag videon till The Verves Bitter Sweeet Symphony för mitt inre. Ni vet videon där sångaren Richard Ashcroft promerar gatan fram (som om han ägde världen) i ett par wallabees från Clarks.
Det brittiska skomärket Clarks grundades1825, två av deras mer välkända modeller är tidigare nämnda wallabees och ökenkängan (desert boot). Ökenkängan har sitt ursprung i armén och andra världskriget. Nathan Clark var brittiskt officer som i början av 1940-talet positionerades i Asien. Där mötte han soldater som deltagit i Ökenkriget i norra Afrika. De hade ankelhöga skinnskor som de burit under striderna, dessa modeller inspirerade honom till det som senare skulle bli ökenkängan. Skon har sedan dess fått stor spridning och det finns gott om snarlika modeller från andra märken.

Walter Wallabee i Breaking Bad
Men det finns också en annan bild av Clarks, märket har annekterats av flera subkulturer som bidragit till popularitet och status för märket. På 60-talet blev ökenkängan populär bland modsen och bars av band som The Who och The Small Faces. I likhet med parkasen som också har sitt ursprung i armén sattes de av modsen i en ny och fashionabel kontext. I rakt nedstigande led från modskulturen finns 90-talets britpopscen där band som Oasis och, tidigare nämnda The Verve, gladeligen poserade med ett par wallabees. Skon passade perfekt som symbol för britpopen; snygg, brittisk och folklig.
Ur boken Clarks in Jamaica



