Paint It Black
0kommentarer
Inför AIK:s flytt från Råsunda till nya skrytbygget Friends Arena har man dragit igång kampanjen Paint It Black. Kampanjen syftar förstås på Rollings Stones låten från 1977. Fotbollsreklamer och fanklipp på youtube är allt som oftast ackompanjerat av speedad techno eller storslagna klassiska stycken. Och i AIK:s fall har hiphop gruppen Wiz Khalifas Black and yellow på senare år varit vanligt förekommande i marknadförng. Så det är glädjande att man nu använder en klassik poplåt istället för att krångla till det. Brian Jones cittra-spel följt av bilder på AIK får mig att längta efter den allsvenska avsparken som aldrig förr.
Målet med Paint It Black kampanjen är att sälja 15.000 årskort (i skirvande stund 9217 sålda) och 50.000 biljetter till första hemmamatchen mot Syrianska FC (7april) då folk även bes att klä sig i svart. Sen en vecka tillbaka har AIK:are uppmanats att byta till svart profilbild på facebook och twitter och idag har AIK svarta helsidesannonser i både Expressen och Aftonbladet.
Det är inte första gången AIK lyfter fram det svarta i marknadsförings kampanjer. Inför den allsvenska återkomsten 2006 gick man under parollen black is back. Att göra svart till ett trademark tycker jag är lysande, AIK är mig veterligen den enda klubb i Sverige som spelar i svarta tröjor. Dessutom klär det bra med AIK:s punkiga framtoning.

Kommentera